inlupp 4

Segmentering betyder att man delar upp marknaden i olika stora delar med möjliga kunder som tänker och agerar likadant. Man kan dela upp segmentering i två delar. Ena delen heter produktsegment och den andra delen kallas för marknadssegment. Produktsegment är den fysiska varan eller tjänsten, exempel juice. I marknadssegment vill man anpassa sig till kunderna. Man ställer många olika juicer i kyldisken för att alla kunder har olika behov. Alla kunder vill inte ha samma sorts juice så man vill anpassa sig till många olika sorters kunder.
Hur delar man in segmenten ?

1. Geografiska segment, exempelvis länder, städer, regioner.
2. Demografiska segment, egenskaper hos kunderna som kön, ålder, inkomst. 
3. Psykologiska segment, attityder och värderingar, intressen och livsstil. 
4. Beteendemässiga segment, tidigare köp, avsikter och beteende.

Positionering är mist lika viktigt som segmentering. Företag måste kunna erbjuda en fördel till kunderna så att de köper det egna företagets produkter. Det räcker inte med att hitta rätt kundgrupp. Även om annonseringen är bra och de har det rätta priset så är det inte tillräckligt, marknadsföringen måste skapa en plats eller position i kundens medvetande. Det betyder att om företaget frågar en kund om vilken tandkrämen den tänker på ska det vara deras egna märke. Inte colgate eller pepsodent. Det handlar om att få märket populärt och igenkänt hos kunderna.

För att hålla sig till en stark och tydlig positionering finns det fem  bra regler att följa och dessa är:
1. Principen om ledarskap - Det är bättre att vara först än att vara bättre. Den som är eller upplevs att vara först etablerar produktkategorin.
2. Principen om kategorin - "Om du inte kan vara först i kategorin, sätt upp en ny kategori du kan vara först i". Det menas med att man ska knuffa ner marknadsledaren. Man gör så att produkten ser bättre ut än den första.
3. Principen om medvetandet - Om man inte kan följa regel 1 och 2 ska man positionera sig gentemot marknadsledaren. Det är bättre att vara först i medvetandet än att vara först på marknaden.
4. Principen om det motsattas effektivitet - En viktigt positioneringsregel är att ha modet att välja bort argument. Man måste fokusera på det viktigaste. Om du siktar på andraplatsen, så bestäms din position av ledarens position.
5. Principen om fokusering - Den största tillgången i marknadsföring är att äga ett ord i konsumentens medvetande.

Jag tror H&M har använt sig av den första och lite av den tredje regeln. H&M har inte den bästa kvaliten på kläderna men dem är en av billigaste klädaffärer. Många går och handlar på H&M för att kläderna är snygga och ganska blliga. Dem har också många olika stilar som man kan välja på, ett brett sortiment.
Segment H&M använder är gegorafisk och demografiskt segment. H&M finns nästan över hela världen och dem väljer inte att sikta sig in på bara en åldersgrupp utan flera.

H&M:s konkurrenter är ganska många. En av deras konkurrenter är Cubus. Dem har billiga kläder och nästan samma sortiment som H&M. H&M är dock ledaren av dessa två eftersom Cubus inte är känt över hela världen vilken H&M är.

H&M är ett distribuktörsmärke. Dem är en mellanhand alltså tillverkar dem inga av sina varor själv. Jag tycker inte deras varumärke avspeglar företagets affärsidé för om ingen känner ingen H&M så förstår dem inte att det är billiga kläder till ett bra pris som H&M säljer. De förstår heller inte att H&M erbjuder kläder för både män, kvinnor och barn.
 

Kommentarer
Postat av: Annsofie

Bra sammanfattning och reflektioner. Varför tycker du inte att varumärket avspeglar deras affärsié?

2010-12-14 @ 14:58:13
Postat av: Annsofie

Bra reflektion.

2010-12-21 @ 14:54:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0