Inlupp 5&6
H&M använder sig at kostnadöverlägsenhet. Det innebär att företaget undviket marginella kunder och strävar efter att minimera kostnader för utveckling, personlig försäljning, service och reklam. Konstansöverlägsenhet kräver en relativ hög marknadsandel, stora investeringar och att man försöker pressa ner priserna så långt ner som det går.
De fyra P:na.
1. Produk
2. Plats
3. Pris
4. Påverkan
(5. Personal).
H&M säljer mest kläder men också skor, accessoarer och smink. Men alla känner igen H&M för deras kläder. H&M använder sig mycket av pris, påverkan, produkt och i vissa av butiker personal. H&M är en av världens mest kända butiker och alla vet att deras kläder är billiga och ganska bra kvalitet. H&M har haft samarbete med några stora disagners som har gjort att H&M har blivit ännu kändare världen över. Några disagners de har samarbetat med Lavin och Jimmy Cho. Det har gjort att H&M:s status blivit bättre och de tjänade stora mängder pengar på dessa samarbeten. Utan dessa samarbeten har H&M en låg prissättning på deras produkter och det är vad H&M vill ha som mål. Att alla sorters människor ska ha råd med att handla fina kläder till ett bra pris. Påverkan sattsar H&M hårt på, kanske inte lika hårt som de gjorde förr i tiden. Nu är det så kända världen över så alla vet vilka de är. Men självklart har H&M reklam ute på stan och i tven. På H&Ms hemsida står det att man inte behöver utbilda sig för att få jobba i butíkerna men många butiker satsar hårt på en kunnig personal. I vissa H&M butiker står det på skyltar att om man behöver hjälp ska man fråga deras kunniga personal. Plats använder H&M sig av också men de har bara sina produkter i H&M butiker så de väljer att inte sprida ut sig på marknaden.
H&M har lyckats med allt tycker jag. Alla vet vilka de är, dem har bra kvalitet på kläder till ett bra pris. Det är det dem blivit kända för.
De fyra P:na.
1. Produk
2. Plats
3. Pris
4. Påverkan
(5. Personal).
H&M säljer mest kläder men också skor, accessoarer och smink. Men alla känner igen H&M för deras kläder. H&M använder sig mycket av pris, påverkan, produkt och i vissa av butiker personal. H&M är en av världens mest kända butiker och alla vet att deras kläder är billiga och ganska bra kvalitet. H&M har haft samarbete med några stora disagners som har gjort att H&M har blivit ännu kändare världen över. Några disagners de har samarbetat med Lavin och Jimmy Cho. Det har gjort att H&M:s status blivit bättre och de tjänade stora mängder pengar på dessa samarbeten. Utan dessa samarbeten har H&M en låg prissättning på deras produkter och det är vad H&M vill ha som mål. Att alla sorters människor ska ha råd med att handla fina kläder till ett bra pris. Påverkan sattsar H&M hårt på, kanske inte lika hårt som de gjorde förr i tiden. Nu är det så kända världen över så alla vet vilka de är. Men självklart har H&M reklam ute på stan och i tven. På H&Ms hemsida står det att man inte behöver utbilda sig för att få jobba i butíkerna men många butiker satsar hårt på en kunnig personal. I vissa H&M butiker står det på skyltar att om man behöver hjälp ska man fråga deras kunniga personal. Plats använder H&M sig av också men de har bara sina produkter i H&M butiker så de väljer att inte sprida ut sig på marknaden.
H&M har lyckats med allt tycker jag. Alla vet vilka de är, dem har bra kvalitet på kläder till ett bra pris. Det är det dem blivit kända för.
Kommentarer
Postat av: Annsofie
Bra jobbat. Tycker du ger en bra bild av hur företaget använder marknadsmixen. Deras konkurrensstrategi är känd eftersom de flesta känner till att deras priser är relativt låga och tilltalar allt och alla.
Trackback