inlupp 2 H&M - affärsidé

H&M grundades 1947 av Erling Persson i Västerås. H&M erbjuder mode och kvalitet till ett bra pris. De säljer barn, ungdom, herr och damkläder. De säljer även skor och accessoarer men under eget varumärke. Kollektionerna skapas av 100-tal egna designers med inköpare och mönsterkonstruktörer. Dem köper in sina varor från ca 700 fristående leverantörer. H&M har ett 20-tal produktionskontor runt om i världen och har ca 76 000 medarbetare.

a) H&M riktar sig in på olika målgrupper eftersom de säljer kläder till barn, ungdom, herr och damkläder. Det H&M vill göra är att sälja bra kläder till ett bra pris. Behoven är psykiska. Om man får köpa fina kläder får man automatiskt ett bättre psyke. Det kan även vara ett socialt behov. När man är och shoppar shoppar man oftast med vänner och då blir det ett socialt behov, det kan även bli ett socialt behov när man bär fina kläder. Då kan man känna sig säker på sig själv och det blir lättare att gå ut och träffa folk.
b) H&M:s produktidé är kläder till alla åldrar men också skor, smink och accessoarer till kvinnor. Dem vill som sagt sälja allt billigt för att många ska ha råd att köpa fina saker.
c) För att få jobba på H&M ska man vara intresserad av mode. Om man kan matcha olika plagg, ha förmåga att kombinera färger och stilar så har man en god chans att få jobb på H&M. Man måste kunna hantera stress och högt tempo, gilla jobba i grupp och ha kontroll över situationer. Om du vet hur du ska göra butiken inbjudande och bemöta kunderna har man en god chans.

På deras hemsida står det om ansvarsområde när man jobbar i butiken och dessa är :
  • Får kunden att känna sig inspirerad och trevligt bemött.
  • Samordnar butikens varupresentation enligt H&M:s riktlinjer.
    Maximerar försäljningen med ett kommersiellt fokus.
    Ser till att butiken övergripande ser bra ut och följer upp försäljningsaktiviteterna.
  • Kontrollerar att butikens rutiner följs.
    Ansvarar för inredningsmaterial och annat presentationsmaterial och beställer kontorsmaterial.
  • Utbildar och coachar dina arbetskamrater i visual merchandising i butiken.
    Planerar och arbetar mot målen tillsammans med ledningsgruppen.
    Kommunikation (förbereder till exempel presentationer, kick-offer och säsongsstarter).



H&M:s affärsidé är att sälja kvalitetskläder och andra mode saker till ett bra pris till en stor målgrupp. Man ska tillfredsställa olika behov kunderna är ute efter och det gör man genom att ha bra och snygga kläder till ett bra pris. För att kunderna ska känna sig välkomna och känna att de vill fortsätta köpa kläder och accessoarer har man höga krav på personalen. Man vill att personalen ska vara intresserad av mode för att kunna hjälpa kunderna när de är osäkra på vad som passar och vad de ska köpa. Man kräver också att personlen ska kunna bemöta kunden på ett bra sätt.



Inlupp 1

Jag valde Kakburken ur häftet.
Behoven produkten tillfredsställer är alla. Jag tycker det både är fysiologiska, psykologiska och sociala behov.

Varför det är fysiologiska behov är för att genom att baka en tårta äter man den sedan. Mat är ett behov som alla människor har. Självklart väljer man inte att äta en tårta som middag men det är många som väljer att ha efterrätt.

Varför det är psykologiska behov är för att många njuter av att baka. Det är många som har det som jobb och mår bra över att kunna baka en tårta.

Varför det är ett socialt behov är för att man kan få vänner genom att ha samma intresse. Man får ett umgänge som gillar att göra samma saker som en själv.

Jag tror deras affärsidé är att nå ut till kunder som är intresserade av lite mer komplicerad bakning. Att få finare bakelser genom att använda produkterna Kakburken säljer. Man vänder sig till en målgrupp som är lite blandad. Små som stora kan baka men eftersom små barn inte kan använda internet och betala genom bank så vänder man nog sig mest till de vuxna.

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0