inlupp 7- Kommunikation och relationsmarknadsföring

I julklapp önskade jag mig en parfym. Den heter Flowerbomb och märket är Viktor och Rolf. Jag har sett att den finns på Kicks och Åhléns. Jag har önskat mig parfymen för min vän rekommenderade den för mig och jag såg att den låg på topp listan för damdofter. Självklart tyckte jag den luktade väldigt gott! Målgruppen som företaget tänker på är de som ska köpa presenten till mig. Företaget ger ett erbjudande där man får mer saker för ett lägre pris om man bara skulle köpa parfymen, alltså bara en sak, och sedan behöva betala mer. De som ska köpa presenten ska tjäna på att köpa fler saker för lägre pris.

Kicks lockade mig till att köpa parfymen i deras butik genom att ha ett extra erbjudande på produkten. De hade en box med parfymen plus en duschkräm och hudlotion för lite lägre pris än bara parfymen. Det betyder att man får parfymen billigare plus två till grejer. För att jag skulle se boxen och önska mig den hade de reklam i affärerna på boxarna för parfymer. De hade ingen reklam på tv:n eller i tidningar. Men det räcker nog att ha reklam i butiken när det är så många som är ute och handlar julklappar.

Åhléns
hade inget erbjudande men bara parfymen var några kronor billigare än vad den var på kicks. Så om jag bara skulle vilja ha parfymen skulle jag gått till Åhléns och köpt den för att få den billigare. Den enda reklamen jag såg för parfymen i butiken var att den låg ganska högt upp på topp listan av damdofter. Det kan locka kunderna til att köpa den för den ligger på topp listan.

Märket Viktor och Rolf har en egen hemsida där man kan beställa hem parfymen. De har dock ingen reklam för den parfymen i Sverige eftersom märket är större i andra länder så det väljer att fokusera på de länderna. Man kan säga att de använder sig av PULL fast inte så mycket i Sverige. Men de använder sig av PUSH här i Sverige. De väljer att vända sig till sina återförsäljare som nu i detta fall är Kicks och vill att de ska göra reklam för produkten och att de ska sälja den. 
De är många som väljer att köpa flowerbomb för att den ligger på topp listan av damdofter och märket är lite mer lyxigare än de andra märken.
Företaget använder sig av AIDAS-formeln på alla sätt. 
Attention- Konsumenten får kännedom om ett erbjudande. KICKS sätter självklart upp affisher i affärer och utanför för att locka kunderna. 
Interest- Det väcks ett intresse för erbjudande. Självklart vill man ha mer saker för ett lägre pris vilket man får när man köper boxen som det handlar om i detta fall.
Desire- Köplusen infinner sig. Som jag skrev ovan vill man ha mer för pengarna.
Action- Konsumenten bestämmer sig för ett köp. Man kan inte motstå från en box med parfym, bodylotion och duschkräm för ett billigare pris än bara parfymen. Man bara köper det.
Satisfaction- Genom köpet blir konsumenten (förhoppningsvis) nöjd. I detta fall är det den som ska få presenten bli nöjd och inte dem som köper den.

Det är nog ganska lätt att få trogna kunder när det gäller parfymer. Parfymer håller en längre tid än många andra produkter och om man har köpt en parfym väljer man oftast att fortsätta köpa den eller en i samma märke man tycker den luktar så gott och det är ett känt märke. Men jag tror också att ansvaret för att få trogna kunder hänger på återförsäljarna när de ska få trogna kunder. När man möts i butiken man ska köpa produkten vill man ha ett bra bemötande och få bra erbjudande. Det gör att man blir en trogen köpare och väljer att rekommendera produkten till andra människor, eller i alla fall märket. Genom att ha bra erbjudande som parfymen hade i julas får man mer kunder och detta kallas för relationsmarknadsföring. När man vill få kunden nöjd och att den ska komma tillbaka för att köpa produkten om och om igen.
Som kund vill jag få bra erbjudande och ganska mycket reklam för att kunna se produkten. Jag tycker det är jättebra av Åhléns att ha en topp lista för då ser man att parfymen är populär bland andra kvinnor.

Kommentarer
Postat av: Annsofie

Bra jobbat. Hur kan man se AIDA processen? Vem är det som är målgrupp i detta fall? Är det du? Är det din mamma eller pappa? Hur tänker företaget i detta fall?

2011-01-20 @ 21:24:05
Postat av: Annsofie

Bra komplettering.

2011-02-07 @ 20:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0