Inlupp 5&6

H&M använder sig at kostnadöverlägsenhet. Det innebär att företaget undviket marginella kunder och strävar efter att minimera kostnader för utveckling, personlig försäljning, service och reklam. Konstansöverlägsenhet kräver en relativ hög marknadsandel, stora investeringar och att man försöker pressa ner priserna så långt ner som det går.
De fyra P:na.
1. Produk
2. Plats
3. Pris
4. Påverkan
(5. Personal).

H&M säljer mest kläder men också skor, accessoarer och smink. Men alla känner igen H&M för deras kläder. H&M använder sig mycket av pris, påverkan, produkt och i vissa av butiker personal. H&M är en av världens mest kända butiker och alla vet att deras kläder är billiga och ganska bra kvalitet. H&M har haft samarbete med några stora disagners som har gjort att H&M har blivit ännu kändare världen över. Några disagners de har samarbetat med Lavin och Jimmy Cho. Det har gjort att H&M:s status blivit bättre och de tjänade stora mängder pengar på dessa samarbeten. Utan dessa samarbeten har H&M en låg prissättning på deras produkter och det är vad H&M vill ha som mål. Att alla sorters människor ska ha råd med att handla fina kläder till ett bra pris. Påverkan sattsar H&M hårt på, kanske inte lika hårt som de gjorde förr i tiden. Nu är det så kända världen över så alla vet vilka de är. Men självklart har H&M reklam ute på stan och i tven. På H&Ms hemsida står det att man inte behöver utbilda sig för att få jobba i butíkerna men många butiker satsar hårt på en kunnig personal. I vissa H&M butiker står det på skyltar att om man behöver hjälp ska man fråga deras kunniga personal. Plats använder H&M sig av också men de har bara sina produkter i H&M butiker så de väljer att inte sprida ut sig på marknaden.
H&M har lyckats med allt tycker jag. Alla vet vilka de är, dem har bra kvalitet på kläder till ett bra pris. Det är det dem blivit kända för.

inlupp 4

Segmentering betyder att man delar upp marknaden i olika stora delar med möjliga kunder som tänker och agerar likadant. Man kan dela upp segmentering i två delar. Ena delen heter produktsegment och den andra delen kallas för marknadssegment. Produktsegment är den fysiska varan eller tjänsten, exempel juice. I marknadssegment vill man anpassa sig till kunderna. Man ställer många olika juicer i kyldisken för att alla kunder har olika behov. Alla kunder vill inte ha samma sorts juice så man vill anpassa sig till många olika sorters kunder.
Hur delar man in segmenten ?

1. Geografiska segment, exempelvis länder, städer, regioner.
2. Demografiska segment, egenskaper hos kunderna som kön, ålder, inkomst. 
3. Psykologiska segment, attityder och värderingar, intressen och livsstil. 
4. Beteendemässiga segment, tidigare köp, avsikter och beteende.

Positionering är mist lika viktigt som segmentering. Företag måste kunna erbjuda en fördel till kunderna så att de köper det egna företagets produkter. Det räcker inte med att hitta rätt kundgrupp. Även om annonseringen är bra och de har det rätta priset så är det inte tillräckligt, marknadsföringen måste skapa en plats eller position i kundens medvetande. Det betyder att om företaget frågar en kund om vilken tandkrämen den tänker på ska det vara deras egna märke. Inte colgate eller pepsodent. Det handlar om att få märket populärt och igenkänt hos kunderna.

För att hålla sig till en stark och tydlig positionering finns det fem  bra regler att följa och dessa är:
1. Principen om ledarskap - Det är bättre att vara först än att vara bättre. Den som är eller upplevs att vara först etablerar produktkategorin.
2. Principen om kategorin - "Om du inte kan vara först i kategorin, sätt upp en ny kategori du kan vara först i". Det menas med att man ska knuffa ner marknadsledaren. Man gör så att produkten ser bättre ut än den första.
3. Principen om medvetandet - Om man inte kan följa regel 1 och 2 ska man positionera sig gentemot marknadsledaren. Det är bättre att vara först i medvetandet än att vara först på marknaden.
4. Principen om det motsattas effektivitet - En viktigt positioneringsregel är att ha modet att välja bort argument. Man måste fokusera på det viktigaste. Om du siktar på andraplatsen, så bestäms din position av ledarens position.
5. Principen om fokusering - Den största tillgången i marknadsföring är att äga ett ord i konsumentens medvetande.

Jag tror H&M har använt sig av den första och lite av den tredje regeln. H&M har inte den bästa kvaliten på kläderna men dem är en av billigaste klädaffärer. Många går och handlar på H&M för att kläderna är snygga och ganska blliga. Dem har också många olika stilar som man kan välja på, ett brett sortiment.
Segment H&M använder är gegorafisk och demografiskt segment. H&M finns nästan över hela världen och dem väljer inte att sikta sig in på bara en åldersgrupp utan flera.

H&M:s konkurrenter är ganska många. En av deras konkurrenter är Cubus. Dem har billiga kläder och nästan samma sortiment som H&M. H&M är dock ledaren av dessa två eftersom Cubus inte är känt över hela världen vilken H&M är.

H&M är ett distribuktörsmärke. Dem är en mellanhand alltså tillverkar dem inga av sina varor själv. Jag tycker inte deras varumärke avspeglar företagets affärsidé för om ingen känner ingen H&M så förstår dem inte att det är billiga kläder till ett bra pris som H&M säljer. De förstår heller inte att H&M erbjuder kläder för både män, kvinnor och barn.
 

inlupp 3 SWOT-analys

Mål: Öka försäljningen på skor
Styrkor
+ Bra designers
+ Låga priser
+ Kunnig personal
+ Bra e-handel
Svagheter
- Sämre kvalitet än konkurrenssena
Möjligheter
+ Ha kampanj för att öka skoförsäljning
+ Tjäna mer peng
+Populär affär världen överar
Hot
! Närliggande konkurrenter
! Konkurrenter med bättre kvalitet på produkten
! Hårda konkurrenter

När man ser de två första punkterna ser man mer styrkor än svagheter. Konkurrenterna är många olika skor affärer men det är inte många klädaffärer som säljer skor till ett bra pris. Många klädaffärer fokuserar sig på att bara sälja kläder. Så om H&M skulle komma igång med försäljningen av skor skulle man lyckas bra och dra in pengar till företaget. Det gäller bara att sätta ett bra pris på skorna, priset ska dock anpassa sig efter kvaliteten. Kunderna ska lockas till skorna genom ett bra pris.

RSS 2.0